Marcarea Bibliei

Dacă ne-am întâlnit vreodată în ultimii doi ani, mai ales de un an încoace, e foarte posibil să fi adus în discuție unul din subiectele care mă entuziasmează cel mai mult: marcarea Bibliei.

Fiind invitată la un moment dat să vorbesc despre asta unor tineri fenomenali (salut, Școala Liderilor!), m-am văzut nevoită să sistematizez informațiile pe care le am cu privire la subiectul acesta. Tot atunci am descoperit că nu prea se discută despre asta în România. În schimb, peste hotare (sau în zonele internetului care au ca limbă engleza) se poate observa cât de des e abordat subiectul acesta.

Consider asta o provocare.

De ce? Marcarea Bibliei mi-a revoluționat studiul personal. Cu cât am înțeles mai bine ce ar trebui să fac sau cum, cu atât am identificat mai clar problemele pe care le aveam în studiul personal. Totodată, în călătoria aceasta, am văzut crescând dragostea și pasiunea mea pentru Cuvântul lui Dumnezeu. Cred că același lucru se poate întâmpla și pentru tine.

În primul rând, cred că ar trebui să clarific: ce înțeleg eu prin marcarea Bibliei?

Cred că Biblia este cel mai complet manual pentru abordarea problemelor de orice natură din viață. Știu că suntem unii din noi care învățăm mai ușor folosind metode vizuale. Cred că aceste persoane, vizualii, pot înțelege mai ușor unele informații și pot vedea mai clar conexiunile dacă le evidențiază vizibil, indiferent cât de subtil sau de evident, cât de colorat sau neutru.

Marcarea Bibliei, la felul în care o înțeleg, este o parte integrantă a studierii profunde și logice a Cuvântului lui Dumnezeu. Ea are scopul de a scoate în evidență unele cuvinte, idei pentru a le face mai ușor de găsit și pentru a aduce în memoria imediată ideile extrase din studiul unui pasaj, prin simboluri sau scurte remarci. Marcarea Bibliei, lipsită de studiul Bibliei este ca o portocală uscată, lipsită de suc și de substanță.

Vreau să clarific de la început că nu am o rețetă exclusivă sau o metodă universală pentru a marca. Cunosc mare parte din elementele de bază care pot fi folosite pentru marcare. Probabil și tu le intuiești într-o anume măsură. Le voi prezenta pe larg în câteva postări ulterioare. Știu ce am încercat, de ce am încercat metodele respective, și știu rezultatele pe care le-am observat. Asta și vreau să împărtășesc.

Dar, înainte de a începe, am o rugăminte: ia o foaie și un pix și scrie, te rog, motivele pentru care vrei să faci asta. Scriindu-le, le vei avea clare. Vei putea discerne mai clar felul în care e cel mai bine pentru tine să marchezi, și, în plus, când entuziasmul se va disipa și motivația pentru studiu va fi scăzută, vei putea să te întorci la foaia aceasta pentru o doză de forță și energie.

Motivele mele au evoluat de-a lungul timpului. Am început să marchez de mult. Dar multă vreme nu am abordat acest studiu vizual cu intenționalitate și logică, marcajele fiind reduse la sublinierea, mai mult sau mai puțin colorată a cuvintelor, versetelor sau pasajelor care îmi ieșeau în evidență sau mi se păreau interesante

La un moment crucial însă, am primit o Biblie cadou, cu „cerința” de a o da mai departe cuiva. Cunoscând o persoană care a subliniat mai multe Biblii și le-a oferit cadou, am decis să fac același lucru. Cam în aceeași perioadă, am dat peste un sistem de marcare special pentru copii. Și cum voiam tocmai unui copil să o dau, am decis să creez propria Child Training Bible. Rareori se întâmplă ca ceva să mi se potrivească perfect, așa că am adaptat ideile și tehnicile principale nevoilor mele, sau nevoilor pe care le-am identificat eu. Mai jos sunt imaginile cu această Biblie, când am finalizat marcarea.

Biblia pentru copii2 Biblia pentru copii1 Biblia pentru copii3Rezumând, motivul pentru care am început să marchez în mod logic a fost pentru a oferi altora Biblia marcată astfel, spre beneficiul lor. Motivul pentru care am continuat să marchez a fost faptul că am observat creșterea mea spirituală ca urmare a acestei practici. Motivul pentru care marchez acum este pentru a avea organizate și la îndemână informațiile prin care îmi justific credința, precum și alte mici detalii din studiul meu personal și din relația mea personală cu Dumnezeu.

Acum e rândul tău: tu de ce marchezi/vrei să marchezi?

P.S. Am creat și un document cu pașii de urmat pentru realizarea unei Biblii ca cea din imaginile de mai sus. Dacă vrei să-l consulți, îl poți găsi aici.

