Elementele de bază – Marcarea Bibliei

Culori


Unul dintre primele lucruri care vin în minte când auzi de marcarea Bibliei. Când vine vorba de culori, abordarea variază pe o paletă largă de la modul Dwight Moody, care folosea doar negru și roșu (acesta din urmă doar pentru evidențierea versetelor legate de sângele, jertfa lui Isus), până la coduri elaborate de culori, care folosesc toate culorile din pachetul de creioane colorate.

Dezavantajul folosirii culorilor? Numărul lor limitat și limitarea în ceea ce privește diferențierea una de alta.

simboluri

Simboluri marcarea Bibliei

Nu mai știu de unde am adoptat ideea folosirii simbolurilor pentru evidențierea unor idei în Cuvântul inspirat. Știu că la un moment dat mi-am dat seama că numărul de culori e limitat și e posibil să nu îmi ajungă pentru toate lucrurile pe care voiam să le evidențiez cumva diferit în Biblia mea. Ce aș fi putut face face? Pentru mine, soluția s-a găsit în simboluri. Simboluri colorate. Și asta pentru că sunt multe idei pe care inevitabil le asociez cu o culoare (verdele cu natura, roșu cu dragostea…) . Așa că simbolul e în aceeași culoare ca și versetul atașat, pentru a-mi ușura localizarea versetului.

El poate fi lângă verset/pasaj, deasupra textului (mai ales în cazul studiului biblic inductiv), sau în colțul de sus, exterior al paginii. Ultima variantă permite o localizare mai rapidă a versetului, mai ales dacă scopul marcării este de a ajuta în discuțiile cu alții privitor la ceea ce spune Biblia despre subiectul „X”.

trimiteri

Bine-cunoscute. Prezente în majoritatea Bibliilor pe care le-am văzut. Având-le întotdeauna în Biblie, le-am luat de bune. Și nu le-am folosit deloc (prea) mult timp. Care e beneficiul lor? Te ajută să găsești ușor versete pe aceeași temă. Cum poți beneficia mai mult de pe urma lor? Obișnuindu-te să le folosești, și, mai ales, adăugând propriile tale trimiteri.

Apropo de trimiteri, studiind mai mult subiectul acesta, am descoperit cât de multe tipuri de trimiteri sunt. Și am constatat că noi folosim în mod obișnuit doar unul-două din ele. S-ar putea să urmeze chiar un articol despre subiectul acesta în viitorul apropiat.

Relativ recent am descoperit un tip interesant de trimiteri, pe care le-am descris mai jos: referințele în lanț.

referințe în lanț

Pe de o parte, sunt subiecte sau teme pe care poți aduna versete și ele să fie relevante subiectului indiferent de ordinea lor.

Pe de altă parte, sunt subiecte sau șiruri de argumente biblice care trebuie ordonate pentru a avea sens și logică. Poți nota lanțul de „argumente” în jurnalul de studiu sau pe un post-it, pe care să îl atașezi în Biblie. Sau poți scrie pe ultimele pagini din Biblie. Vei fi, însă, limitat de spațiu.

Metoda referințelor în lanț implică folosirea spațiului de pe marginea paginii din Biblie, și câte un rând pe subiect la finalul Bibliei, pe ultima pagină.

Cum îl poți implementa?

Ai nevoie, în primul rând, de șirul de versete în formă finală, fie luat de undeva, fie creat de tine. Începi prin a da un titlu și un cod lanțului (codul poate fi reprezentat prin litere, cel mult 4, sau de un simbol grafic). Tot aici vei nota codul, urmat de numărul 1, semnificând că urmează prima referință din lanț.

Exemplu: Cod1 Carte (capitol):(verset)

Caută apoi primul verset/pasaj din lanț și notează în dreptul lui Cod 2 și referința. Continuă tot așa până ajungi la finalul șirului, când vei nota în dreptul versetului CodF,  indicând că acesta este ultimul verset din șir.

numere

Pot fi folosite în cadrul marcării în lanț a versetelor sau altfel. De exemplu, pentru a numerota elementele din cadrul unei enumerații, sau repetițiile.

Linii

Liniile pot fi simple, duble, ondulate sau zimțate sau orice altă variațiune. Pot fi punctate sau neîntrerupte. Pot fi singure, sau pot forma „cutii”. Pot fi colorate sau necolorate. Citind despre marcarea Bibliei, am descoperit pe un blog ideea care s-a pliat cel mai bine pe logica mea și pe felul în care folosesc Biblia mea. Marcarea unui pasaj este reprezentată de o linie verticală pe marginea pasajului care aparține temei. Astfel, în eventualitatea descoperirii unui singur verset din pasaj care este sugestiv pentru o altă temă, îl pot delimita printr-o „cutie”. Mai departe, dacă în viitor urmează să studiez un cuvânt-cheie din cartea respectivă, pot sublinia strict cuvântul acela, fără a fi prea încărcată pagina cu blocuri mari de culoare.

Cuvinte

Cuvintele intervin în marcare atunci când vrei să păstrezi ideile unei predici ascultate cu privire la un verset în Biblia ta. Sugestia mea este să folosești cât mai puține cuvinte, dar în așa fel încât să-ți permită aducerea în memoria imediată a câtor mai multe din ideile legate de versetul acela. Pentru a nu încărca pagina, poți să notezi tot ceea ce depășește 5-10 cuvinte într-un jurnal de studiu, care să îți ofere spațiul de a detalia ideile extrase în urma studierii unui pasaj sau unui verset din Biblie.


Acestea sunt elementele de bază pe care le-am considerat necesare marcării Bibliei. Am ratat ceva?

Te invit să împărtășești în comentariile de mai jos care sunt elementele pe care le folosești în mod curent în marcare și în ce fel.

