How-to: studiul unei cărți din Biblie

De mult auzisem (din cel puțin două surse) de beneficiile studierii unei cărți biblice în întregime. Am încercat să adopt treptat modalitatea aceasta între modurile de studiu. Singura problemă e faptul că sufăr de o boală destul de răspândită în vremea noastră, și anume „vreau-răspunsuri-instant-ită” cauzată și perpetuată de remarcabila accesibilitate a informației și faptul că prea multe lucruri din jurul nostru funcționează pe principiul apăsării unui buton.

Obișnuiam să caut contextul și fundalul pe care a fost scrisă cartea, informații cu privire la autor sau interpretări clasice ale cărții înainte de a deschide Biblia pentru a chiar începe studiul propriu-zis. Și nu spun că documentarea e un lucru dăunător întotdeauna. Dar 2 Timotei 3:16-17 spune că Scriptura este adresată omului lui Dumnezeu și este de folos pentru el pe atât de multe planuri.

Dacă eu citesc mai mult despre Biblie, decât din Biblie, este o problemă…

Cred că suntem înzestrați cu rațiune și că Domnul ne dă înțelepciune pentru a înțelege și a aplica învățăturile extrase prin studiul Cuvântului Său. Da, sunt oameni care își dedică întreaga viață analizei Bibliei. Și sunt o grămadă de rezumate și de schițe cu cuvintele-cheie, versetele-cheie și structura cărților Bibliei. Dar, cel puțin pentru mine, satisfacția și bucuria studiului vine și din a descoperi eu singură structura cărții. Sau de a identifica ceea ce consider a fi versetul-cheie. Poate cel care rezumă cel mai bine ce mi-a spus Domnul prin cartea respectivă.

Uite-așa am decis să renunț la abordarea „click-pentru-răspuns”. Să o iau pe o altă cale, poate mai grea. Să caut singură, în textul biblic, scopul pentru care a fost scrisă cartea, grupul căruia s-a adresat (și ce înseamnă asta pentru mine în ziua de azi), cuvintele-cheie, versetul-cheie, structura textuală și nu numai…

Poate te întrebi ce carte am abordat în felul acesta.

Răspuns: Epistola lui Pavel către Tit.

Am reușit să găsesc răspuns la toate întrebările mele cu privire la text? Da… Slavă Domnului, căci numai prin harul pot răspunde afirmativ.

Cum am făcut asta?

Am început citind o dată textul, pentru a mă familiariza cu el.

După această primă citire, am rămas cu foarte puțin. Și eram gata să renunț și să mă întorc la a căuta răspunsuri altundeva decât în Cuvânt. Nici nu știu sigur cum de am continuat…

Din greșeală și lipsă de timp am descoperit apoi soluția care mi-a luminat mintea și mi-a dat cam toate răspunsurile. În timp ce trebăluiam prin casă, am pus Biblia audio. Și, cum citirea cărții Tit durează doar 7 minute și ceva, am auzit de cel puțin opt ori textul în întregime pe fundal până când am constatat că începeau să se lege lucrurile în mintea mea fără să mă chinui și să depun eforturi deosebite în direcția aceasta.

Când am reluat textul la citit am văzut cu alți ochi ceea ce scria acolo. Deja înțelesesem structura cărții și scopul cu care a fost scrisă, precum și grupul-țintă căruia i se adresează în mod special. Am observat și alte cuvinte-cheie decât primul la care mă gândisem.

Au mai fost necesar doar două citiri, cred, pentru a mă hotărî asupra unui verset care să rezume cartea.

Ți se pare dificil? Ai încerca și tu metoda aceasta?

Notă: între timp am început cu soțul meu drag să memorăm sistematic cărți din Biblie. Am ales ca prima carte pe care s-o memorăm să fie Tit, tocmai datorită lungimii ei și a familiarității pe care o câștigasem cu puțin timp înainte. După vreo două săptămâni o finalizasem de memorat. Acum suntem la 1 Ioan.

Un gând despre &8222;How-to: studiul unei cărți din Biblie&8221;

Comentariile nu sunt permise.